انتخاب منابع و راهکاری هایی جهت انتخاب منابع مناسب در پایان نامه

انتخاب منابع و راهکاری هایی جهت انتخاب منابع مناسب در پایان نامه

انتخاب منابع و راهکاری هایی جهت انتخاب منابع مناسب در پایان نامه

یکی از وقت گیر ترین و سخت ترین قسمت های نگارش یک پایان نامه، مراحل انجام پژوهش است. بدون توجه به میزان تسلط شما بر نویسندگی، کیفیت پایان نامه شما تا حد زیادی به منابعی که برای دفاع از طرح خود انتخاب می کنید بستگی دارد.

با در نظر گرفتن پایان نامه به مثابه یک مقاله پژوهشی، پیدا کردن و استفاده از منابع مناسب را می توان از مهم ترین عناصر روند نگارش پایان نامه تلقی کرد؛ اما، اما این قسمت نسبتا دشوار را چگونه می توان مدیریت کرد و از پس آن بر آمد؟ پایان نامه ها بسیار اصولا بسیار طولانی هستند و به منابع زیادی نیاز دارند. وظیفه شما به عنوان یک دانشجو برای نگارش پایان نامه، تحقیقات برای انتخاب موضوع، نوشتن سوالات پژوهش، نگارش پروپوزال تحقیق و پیدا کردن تمامی منابع که قرار است در پایان نامه قرار داده شوند است
با استناد به تجربه کاری موسسه انجام پایان نامه پایان نامه من، دانشجویان دکتری به کمک بیشتری برای پژوهش و نگارش فصول پایان نامه نیاز دارند؛ علت آن هم این است که منابع پایه و اساس طرح را تشکیل میدهند و زمانی که دانشجو به پایه و اساس دسترسی داشته باشد، نوشتن پایان نامه برای وی بسیار آسان تر خواهد بود.

برای کمک به شما، یک راهنمای گام به گام برای انتخاب منابع پایان نامه به شما ارائه میکنیم:

مرحله اول: انتخاب موضوع

یکی از اولین اقدام هایی که باید برای شروع روند انجام پایان نامه خود انجام دهید، انتخاب بهترین موضوع ممکن است. بدون انجام این مرحله،شما اصولا چیزی برای تحقیق ندارین و دقیقا به همین علت است که ما باید مطمین شویم که موضوع انتخاب شما بدیع بوده و شما به تمامی منابعی که برای توضیح دادن کامل طرح خود نیاز دارید را در اختیار خواهید داشت.
چند روش برای انتخاب موضوع مناسب برای پایان نامه وجود دارد، مانند:

  1. از مربی خود بخواهید تا یک لیست از موضوعات خوب برای پایان نامه را به شما پیشنهاد بدهد
  2. طرح خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا از بارش فکری دیگران نیز بهره مند شوید.
  3. به دیگر پایان نامه ها و مقالات در زمینه مورد نظر خود مراجعه کنید.
  4. چک کنید که در زمینه مورد علاقه شما برای مطالعه و ارائه پروژه، موضوع مشابهی کار نشده باشد.
  5. راجع به انتخاب موضوعات جذاب مطالعه کنید
  6. در زمینه ای جستجو کنید که مطالعات کمتری انجام شده است؛ منابع پایان نامه های ان را چک کنید.
  7. اگر پژوهش قبلی ای وجود دارد که نظر شما را جلب کرد، می توانید آن را بسط داده و بیشتر بررسی کنید.

مرحله دوم: کارکردن بر روی سوالات تحقیق

بعد از اینکه موضوع انتخابی شما توسط دپارتمان (اساتید و دانشگاه) مورد پذیرش قرار گرفت، زمان آنکه سوالات تحقیق خود را انتخاب کنید، فرا میرسد. خوشبختانه، شما مبنای این کار را پیشتر انجام داده اید و آن هم موضوع پایانامتان است.اگر یک موضوع متمرکز انتخاب کنید در نوشتن سوالات تحقیق و سایر قسمت های پایان نامه به شما کمک بسیار خواهد کرد. توجه داشته باشید که سوالات تحقیق شما باید برگرفته از منابع پایان نامه باشند.

موردی که اغلب دانشجویان در این مرحله با آن برخورد میکنند این است که امکان اینکه دغدغه و علت اصلی شما از نگارش این پایان نامه همان نتیجه ای نباشد که در اخر پایان نامه انتظار داشتید به ان دست می یابید. زمانی که پژوهش را شروع می کنید، این را نیز احتمالا خواهید اموخت که نیمه دیگر از اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، در آنتی تز (طرح های مخالف: نقد های) طرح شما یافت میشوند.
که این مورد باعث میشود تا طرح شما تغییراتی برای رویارویی با مشکلات مطرح شده در طرح های دیگر را ارائه دهد.

نکته حائز اهمیت آن است که این مورد برای پایان نامه شما هیچ گونه ضرری ندارد ولی برای اینکه از ناتوان ماندن شما برای ادامه پژوهش پیشگیری کنیم، باید قبل از ارائه سوالات پژوهش، کمی بیشتر تحقیق کرده و نقد های وارد شده به مطالعات پیشین و نقاط ضعف و قوت را به خوبی مشخص کنید. بیشتر دانستن در مورد موضوع انتخابی شما، باعث میشود تا شما دانشجویان محترم به سادگی و راحتی بیشتری سوالات پژوهش با کیفیت را پیدا کرده و انها را مطرح کنید.

ادامه مطلب
نمونه موضوعات پایان نامه ارشد و دکتری فلسفه

مرحله سوم: نگارش یه پروپوزال

به طور کلی، یک پروپوزال توصیف کننده جزئیات پروژه ای است که قصد دارید در آن پژوهشی انجام دهید و زمانی که صحبت از پایان نامه میشود، هر دپارتمان به یک چنین بخشی برای ارزیابی پایان نامه نیاز دارد؛ بنابراین، شما دانشجویان محترم هم باید چنین بخشی را برای بخش بیان مسئله پژوهش خود نیز، ایجاد نمایید.
مشکلی پروپوزال این است که شما دانشجویان محترم باید کار انجام آنرا قبل از نگارش خود پایان نامه انجام دهید. پروپوزال، فرم کوچکتر پایان نامه است اما در این مرحله نیز، شما هیچ ایده ای که انتهای پایان نامه و نتایج بدست امده چطور خواهند بود نخواهید داشت. شما فقط می توانید نظریه روی چیزی که احتمال دارد پیدا کنید، بسازید.
توجه داشته باشید که پروپوزال نه یک فرضیه بلکه نظریه است. دانشجویان دکتری ای که نمیدانند چگونه پروپوزالِ پایان نامه خود را بنویسند نیز به سراغ موسسه پایان نامه من برای دریافت مشاوره مراجعه میکنند. زیرا همچنان نمیدانند که در چه فرمتی باید پروپوزال را بنویسند.
شما دانشجویان محترم نیز اگر مشکلی در این زمینه دارید می توانید کاری مشابه را انجام داده و با شماره های ما تماس بگیرید. اما قبل از آن، نهایت سعی خودتان را انجام دهید.

کمی وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش کنید. انجام پروپوزال شما نشان دهنده و مدرکی بر این است که شما، بر موضوع انتخابی تسلط دارید و ساده انگارانه انتخاب نکرده اید. این اولین قسمتی خواهد بود که مخاطب خواهد دید و دقیقا به همین علت است که باید جذب و حرفه ای به نظر بیاید.

مرحله چهارم: برنامه پژوهش برای منابع

زمانیکه به صورت جزئی پژوهش کردید در مورد موضوع و سوالات و تحقیق را نوشتید، انگاه وقت ان خواهید رسید که به صورت کامل روی پایان نامتان تحقیقاتی به عمل بیاورید.
همانطور که میدانید، پایان نامه یک نوع پروژه گسترده و طولانی است؛ به همین علت، باید زمانتان را هوشمندانه مدیریت و منابع بسیاری را بررسی کنید.
و دقیقا این همانجایی است که شما یک برنامه پژوهش تعریف میکنید. برای تعریف برنامه تحقیق باید:

  • یک یا چند ستون جدول بکشید که شامل روز های هفته باشد و نشان دهد چه مواقعی پژوهش انجام میدهید.
  • روز هایی را که توانایی انجام پژوهش ندارید را مشخص کنید
  • همه وظایف باقیمانده را با زمان ها در جدول خود هماهنگ کنید

برنامه ریزی ای که انجام میدهید بسیار مهم است، پس در موقع نوشتن آن، ایده آل گرایانه رفتار نکنید تا بتوانید کار های روزانه تان را به خوبی انجام دهید.
منابعی که درهر بخش از پایان نامه نیاز دارید بنویسید و با زمانتان تناسب برقرار کنید.در انتها، فراموش نکنید که منابع مورد نیازتان را در هر ساعت کاری فراهم داشته باشید تا بتوانید در موقع نیاز از آنها استفاده نمایید.

حتی اگر تمام جزئیات برنامه تان فوق العاده باشد، احتمال آنکه یک وقفه های در برنامه شما روی بدهد وجود دارد. بدین جهت، فراموش نکنید تا زمان های خالی و اضافه ای را در برنامه خود قرار داده تا بتوانید زمان های از دست رفته را جبران نمایید.

مرحله پنجم : جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات کلید انجام هر پروژه تحقیقی است. حال که مشکلات پروژتان رو شناسایی و تعریف کردید، جمع اوری اطلاعات نباید برایتان پروسه سختی باشد.

از سیستم زیر برای جمع اوردی اطلاعات می توانید استفاده کنید:

  • ضبط دقیق اطلاعات بلافاصله بعد از گرداوری
  • بررسی و مقایسه اطلاعاتی که بدست اورده اید.
  • خروجی ای بسازید و در پایان نامتان از آن استفاده کنید.
ادامه مطلب
نکات ضروری برای انجام رساله دکتری

راه های متعددی برای جمع آوری و یا دریافت اطلاعات وجود دارد. این راه ها می توانند از فهرست منابع در انتهای کتاب ها و کارتکس ها گرفته تا ابزار های الکترونیکی در قالب یکسری مرکز داده، نرم افزار های کتاب شناسی و صفحات گسترده را مورد پوشش قرار دهند. صد البته، در مورد این مراحل باید ابتداً با سرپرست خود صحبت نمایید.

مرحله ششم: مشکلات و آخرین اقدام در رساله

هر دانشجو با جمع اوری اطلاعات دست و پنجه نرم میکند که در واقع، در این مسیر نیز احتمال اینکه با پروژه تحقیقاتی خود دچار مشکل شود وجود دارد.
اما نا امید نباشید، این اتفاق ممکن است برای هر شخصی که قصد انجام پایان نامه خویش را دارد بیوفتند کما اینکه راه حل های مناسب و ساده ای برای حل اینگونه مشکلات وجود دارد. به هر حال، کار تحقیقاتی غیر قابل پیش بینی است.

کمی زمان بگذارید و در مورد مشکلات احتمالی فکر کنید. یک موقعیت خاص را بررسی و راه حال های ممکن را در نظر بگیرید. شاید هم بتوانید چند قدمی به عقب بگردید … و یا شاید پایان نامه شما به اقدامات نهایی ای نیاز دارد که همه چیز را تصحیح می کنند. در اغلب موارد، تغییرات کوچیک را می توان بهترین را حل دانست.

هر پروژه تحقیق در نوبه خود سختی هایی دارد، مخصوصا زمانی که صحبت از تحقیق پیچیده ای مانند پایان نامه به میان می آید و این دقیقا همان علتیست که شما دانشجویان محترم باید زمان خود را بر نگارش، تحقیق و برنامه ریزی مرحله به مرحله پیش ببرید. اگر این مورد را جدی بگیرید، می توانید بهترین پایان نامه را ارائه دهید

انتخاب منابع پایان نامه: آموزش و انجام و مشاوره

زمانی که در آستانه آغاز پروسه تحقیق هستید، می بایست انتظار چالش ها را نیز در این مسیر داشته باشید. به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. شما ممکن است با منابع ضد و نقیضی روبرو شوید که باعث میشود به سمت منابع منطقی تر و مربوط تر به موضوع خود جذب شوید.
چه اتفاقی می افتد اگه به قدری در منابع پایان نامه غرق شوید که دیگر نتوانید تشخیص دهید کدام منابع مهم و کدامیک بلا استفاده هستند؟ اگر موضوعتان پیچیده باشد، این اتفاق می افتد. در این صورت، به این گزینه که از موسسات ارائه دهنده خدمات انجام پایان نامه پایان نامه من در این زمینه استفاده کنید. از طریق همکاری با یک پژوهشگر خبره، شاید زودتر از چیزی که فکرش را می کنید نتیجه بگیرید.

بله؛ پایان نامه یک چالش است. ولی شاید دانشجویان محترم باید برای انچه که با آنها ممکن است مقابله کنید اماده شوید و بر آنها فایق آیید. اگر به مشکل برخوردید چه؟ زمانی که بدانید بسیاری از افراد نیز در این مرحله به مشکل برمیخورند و با موفقیت از آن عبور میکنند حس بهتری خواهید داشت.

برای مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری با ما در تماس باشید : 09199631325 و 09353132500

آسان مقاله و ایزی تز دو حامی بزرگ سایت ما می باشند

برای مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری با ما در تماس باشید : 09199631325 و 09353132500

آسان مقاله و ایزی تز دو حامی بزرگ سایت ما می باشند

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *